Markkinointikielto ja uhkasakko Veikkaukselle mainonnasta

Markkinointikielto ja uhkasakko Veikkaukselle mainonnasta

Varsin hurjissa lukemissa pyörii Veikkauksen saama uhkasakko mainonnan osalta. Poliisihallitus on määrännyt summaksi 2,9 miljoonaa euroa. Lisäksi markkinointikielto on voimassa kolme kuukautta. Kaikki juontuu siitä, että tv:ssä pyörinyt mainos oli myös alaikäisten katseltavissa, joten se oli ohjeiden vastainen.

Poliisihallitus valvoo Veikkauksen markkinointia

Vaikka Veikkauksella on yhä edelleen monopoliasema markkinoilla, niin sitä koskevat tietenkin markkinoinnissa tarkat ehdot. Se ei saa markkinoida omaa toimintaansa, miten se itse haluaa. Tämä uutinen osoittaa sen, että valvontaa tapahtuu, joskin sanktio tuli kuukausia myöhemmin. Itse mainos pyöri tv:ssä jo heinäkuussa.

Markkinoinnin kohdentaminen alaikäisille on kiellettyä ja se on sitä myös siinä vaiheessa, kun uudet nettikasinot voivat hakea suomalaista pelilisenssiä vuoden 2026 alussa. Tällä hetkellä säännöt sanovat myös sen, että uhkapelejä ei saa esittää glamourilla eikä bonuksia saa mainostaa.

Erehdyksellä on kallis hintalappu

Veikkaus on todennut, että heinäkuussa tapahtui inhimillinen erehdys ja näin jälkeenpäin voikin todeta, että se oli varsin kallis erehdys. Monopoliyrityksemme on siitä luonnollisesti pahoillaan, mutta tehtyä ei saa tekemättömäksi.

Veikkaus on ilmoittanut tekevänsä yhteistyötä poliisihallituksen kanssa, sillä nyt molemmat osapuolet haluavat varmistua siitä, että jatkossa vaatimukset täyttyvät ilman ongelmia. Hyvää olikin se, että asiaan puututtiin ja siitä tuli julkinen, joten voimme nähdä, että valvonta toimii.

Markkinointisäännöt kiristyvät

Veikkaus on varma siitä, että tv-mainonnan ehtoja tullaan tämän tapauksen jälkeen kiristämään entisestään. Kesällä esitetty mainos oli niin sanotussa kolmannen luokan tv-ohjelmassa. Sopimus on pitkään ollut sellainen, että yhteistyössä MTV:n kanssa tehdyt mainokset esitetään ohjelmien yhteydessä, jossa katsojien pitää olla yli 70 prosenttisesti yli 18-vuotiaita.

Tulevaisuus näyttää tarkemmin, miten markkinointia vielä kiristetään. Se on kuitenkin selvää, että alaikäisille ei saa mainostaa uhkapelejä. Mielenkiintoinen seikka on se, miten tv:ssä pyörivät mainokset saadaan näytettyä niin, ettei ohjelmat päädy alaikäisten silmille.

Päivitetty: 20/11/2024